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18 marcas de Tile of Spain participan en la instalación The light in the darkness en Milán / 18 Tile of Spain brands participate in The Light in the Darkness installation in Milan

La propuesta, diseñada por el estudio Viruta Lab, puede visitarse en el marco del Fuorisalone y recuerda la catástrofe vivida el pasado octubre en Valencia / The proposal, designed by the Viruta Lab studio, can be visited as part of the Fuorisalone and remembers the catastrophe experienced last October in Valencia.

07.04.2025 08:00

Tile of Spain cuenta de nuevo con una instalación efímera en el Fuorisalone que se celebra durante la semana más importante en el mundo del diseño a nivel mundial en Milán. La instalación matérico-luminosa titulada The light in the darkness, diseñada por el estudio valenciano Viruta Lab, «rinde homenaje a la actuación de los voluntarios que acudieron a los municipios valencianos afectados por la catástrofe del 29 de octubre de 2024», destacan desde Ascer.

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La instalación «da forma tangible a la luz que surgió espontáneamente en medio de la oscuridad de aquel día, y es ejecutada como una composición central de planta rectangular (10x1,90 metros) transitable y visible desde los cuatro lados».

Las marcas participantes

El espacio se articula en torno a 18 tótems escultóricos compuestos por volúmenes superpuestos revestidos con cerámica de diferentes marcas pertenecientes a Tile of Spain: Apavisa, Arcana, Azteca, Cevica, Colorker, Cristacer, Decocer, Dune, El Barco, Gayafores, Natucer, Pamesa, ITT, Tau, Undefasa, Venux, Vives y Wow.

$!Render de la instalación.

La paleta de colores de las baldosas cerámicas está dominada por tonos terrosos que recuerdan la arcilla y el barro que cubrieron los municipios afectados. Estos tótems «están pensados como candelabros a tamaño humano que proyectan puntos de luz sobre la superficie, creando contrastes de luz y penumbra sobre una superficie que evoca el agua y refuerzan la simetría visual. Esta reinterpretación del material cerámico propone una nueva forma de exponer el producto, dándole sentido a través de una variedad de tamaños, texturas y colores».

La instalación The light in the darkness se enmarca en el espacio que la revista Interni tiene en la Università degli Studi di Milano, más conocida como La Statale, y que forma parte del amplio abanico de espacios expositivos programados en paralelo a la semana del diseño de Milán.

La cerámica española ocupará también otros espacios del Fuorisalone de Milán como en la iniciativa del Appartamento Spagnolo, organizado por ICEX junto con la revista Elle Decor Italia con la colaboración del estudio de arquitectura Calvi Brambilla Studio en el histórico Palazzo Castiglioni, con productos de Porcelanosa, u otras actividades como las exposiciones The Mind de Living Ceramics, o The Poetics of Bonds de Porcelanosa.

ile of Spain will once again present an ephemeral installation as part of Fuorisalone, which takes place during the most important week in the international design calendar.This year’s material-light installation, titled ‘The light in the darkness’ and designed by the Valencian studio Viruta Lab, pays tribute to the volunteers who supported the Valencian communities affected by the devastating event of October 29th, 2024.

The installation gives tangible form to the light that emerged from the darkness of that day. It is conceived as a central, walkable rectangular composition (10 x 1.90 metres), visible from all four sides. The space is structured around 18 sculptural totems made of stacked volumes, each covered in ceramic tiles from Tile of Spain brands Apavisa, Arcana, Azteca, Cevica, Colorker, Cristacer, Decocer, Dune, El Barco, Gayafores, Natucer, Pamesa, ITT, Tau, Undefasa, Venux, Vives, and Wow.

The colour palette of the ceramic tiles is dominated by earthy tones, evoking the clay and mud that once covered the affected villages. The totems are envisioned as human-sized candelabras that cast light onto the surrounding area, creating striking contrasts of light and shadow. These reflections suggest the presence of water and enhance the installation’s visual symmetry. This reinterpretation of ceramic material offers a new way of showcasing the product, giving it meaning through a rich variety of sizes, textures, and colour.

This event is part of the promotional campaign for Spanish ceramic tiles in Italy, co-financed by ICEX Spain Trade and Investment and ASCER, and managed by the Spanish Economic and Commercial Office in Milan.

To mark Tile of Spain’s participation in Fuorisalone, a mobile-first digital catalogue has been created. Accessible at https://tileofspain.com, it features the participating companies’ contact details and information on the ceramic tiles on display.

‘The light in the darkness’ is hosted within the INTERNI magazine exhibition space at the Università degli Studi di Milano (La Statale), one of the key hubs of the Milan Design Week parallel programme.

Spanish ceramics will also be showcased in other events during Fuorisalone in Milan. Highlights include the ‘Appartamento Spagnolo’, organised by ICEX Spain Trade and Investment in collaboration with Elle Decor Italia and curated by Calvi Brambilla Studio, hosted at the historic Palazzo Castiglioni and featuring products by Porcelanosa. Further displays include the exhibitions ‘The Mind’ by Living Ceramics and ‘The Poetics of Bonds’ by Porcelanosa.