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Bosch confirma «la mayor adquisición» de su historia / Bosch makes «largest acquisition in the company’s history»

Stefan Hartung, presidente de la compañía asegura que «es un hito importante en la implementación de nuestra estrategia corporativa para 2030»

23.07.2024 12:11

Bosch, proveedor de tecnología y servicios, continúa su crecimiento con una adquisición estratégica: la compra del negocio global de soluciones de climatización para edificios residenciales y espacios comerciales de Johnson Controls, que se integrará en su sector de Energía y Tecnología de Edificios.

Como parte de esta transacción, Bosch también tiene la intención de adquirir el 100%de la joint venture Johnson Controls-Hitachi Air Conditioning (JCH), incluyendo la participación del 40% de Hitachi. Los accionistas y el consejo de supervisión de Bosch han aprobado la transacción, y este martes se han firmado acuerdos vinculantes sobre las adquisiciones por las partes involucradas. La adquisición está sujeta a la aprobación de las autoridades de competencia y se espera que se complete en aproximadamente 12 meses. El precio de compra para los negocios adquiridos es de 8.000 millones de dólares (7.400 millones de euros).

«Siendo la mayor adquisición en la historia de Bosch, este es un hito importante en la implementación sistemática de nuestra estrategia para 2030. Estamos impulsando de manera dinámica el fuerte desarrollo de Bosch y lograremos una posición de liderazgo global en el prometedor mercado de la climatización con esta adquisición», señala Stefan Hartung, presidente del consejo de administración de Robert Bosch GmbH. «Al dar este paso, también fortaleceremos nuestra presencia en los Estados Unidos y Asia, y lograremos un mejor equilibrio entre nuestros sectores de negocio. Esto también forma parte de nuestra estrategia. De esta manera, abriremos nuevas oportunidades de crecimiento y pondremos a la empresa en una posición más sólida en su conjunto».

Junto con JCH, los negocios que Bosch planea adquirir generaron un volumen de ventas total de alrededor de 4 mil millones de euros en 2023 y emplearon a12.000 personas en todo el mundo. La transacción incluye 16 unidades de producción y 12 localizaciones de ingeniería en más de 30 países. La cartera de productos abarca todo el espectro de soluciones de climatización para edificios residenciales y espacios comerciales e incluye marcas conocidas como York y Coleman en los EE. UU., y Hitachi en Asia, para las cuales Bosch recibirá una licencia a largo plazo.

Christian Fischer, vicepresidente del consejo de administración de Robert Bosch GmbH, responsable de las iniciativas estratégicas de crecimiento del Grupo Bosch y, por lo tanto, de esta adquisición planificada, agrega que «con esta adquisición, Bosch va a acelerar su crecimiento y casi duplicará su volumen de negocios en el mercado de la climatización a alrededor de 9.000 millones de euros. Junto con nuestros futuros colegas, queremos aprovechar las enormes oportunidades ofrecidas por el mercado para el crecimiento adicional de esta nueva unidad».

La empresa espera que el mercado global de la climatización crezca un 40% hasta 2030, impulsado por el progreso tecnológico, la lucha contra el cambio climático y nuevas regulaciones. «Las empresas adquiridas formarán parte del negocio principal de Bosch, y esto beneficiará a los clientes, instaladores y colaboradores», agrega Fischer. «Ya hemos demostrado varias veces en el pasado que podemos integrar marcas con éxito, llevarlas adelante a través de inversiones y fortalecerlas», revela.

En palabras de George Oliver, CEO de Johnson Controls: «Nuestro negocio residencial y comercial, líder y su equipo a nivel mundial complementan perfectamente el porfolio de Bosch. Estamos seguros de que bajo el liderazgo de Bosch, el negocio va a seguir logrando éxitos y ofreciendo productos y servicios innovadores a los clientes. Esperamos ver su éxito continuado».

Jun Abe, vicepresidente ejecutivo en Hitachi, y director general de la División de Industrias Conectadas de Hitachi, dijo: «Esta nueva asociación con Bosch para establecer un negocio global de aire acondicionado es un paso importante. El mercado es dinámico y está floreciendo. Tengo una gran confianza en que un proveedor global como Bosch, con su fuerte presencia europea y muchos años de experiencia en el negocio de la calefacción, es el socio ideal para expandir aún más el negocio global de aire acondicionado de la marca Hitachi, que tiene una larga historia.»

Soluciones innovadoras

La actual transformación en las tecnologías y condiciones del mercado en el campo de las soluciones de climatización abre enormes oportunidades para proporcionar soluciones innovadoras y energéticamente eficientes para mitigar el calentamiento global y la transición a energías alternativas. La tecnología de calefacción se está alejando de los combustibles fósiles como el petróleo y el gas hacia bombas de calor y soluciones híbridas de bombas de calor. Al mismo tiempo, la importancia de la tecnología de aire acondicionado está creciendo en Europa y en el mundo.

Frank Meyer, miembro del consejo de administración de Bosch responsable del sector de Energía y Tecnología de Edificios, y por lo tanto también del Grupo Bosch Home Comfort y la integración de la nueva unidad, afirma: «El objetivo de Bosch es tener un papel activo en la formación del mercado innovador y en crecimiento de la energía y tecnología de edificios, y ocupar una posición de liderazgo global. Con esta adquisición, estamos mejorando nuestra posición, especialmente en el aire acondicionado. Además, podremos expandir globalmente nuestro negocio de bombas de calor y lograr mayores economías de escala. Con nuestra tecnología y nuestros productos, podemos trabajar juntos para contribuir más a la eficiencia energética, al confort y a una mejor calidad de vida para muchas personas, teniendo en cuenta el calentamiento global. Eso es ‘Innovación para tu vida’ en su verdadero sentido».

Bosch, the supplier of technology and services, is continuing its growth course with a strategic acquisition. For its Energy and Building Technology business sector, the Bosch Group plans to take over the global HVAC solutions business for residential and light commercial buildings from Johnson Controls.

As part of this transaction, Bosch also intends to acquire 100 percent of the Johnson Controls-Hitachi Air Conditioning (JCH) joint venture, including Hitachi’s 40 percent stake. The Bosch shareholders and supervisory board have approved the transaction. Binding agreements on the acquisitions were signed by the parties involved today. The acquisition is subject to approvals from the antitrust authorities. The purchase price for the acquired businesses is 8 billion dollars (7.4 billion euros). The acquisition is expected to be closed in approximately 12 months.

Together with JCH, the businesses Bosch intends to acquire generated sales revenue totaling roughly 4 billion euros in 2023, and employ some 12,000 people worldwide. The transaction includes 16 manufacturing sites and 12 engineering locations in more than 30 countries. The product portfolio covers the entire spectrum of HVAC solutions for residential and light commercial buildings, and includes well-known brands such as York and Coleman in the U.S. and Hitachi in Asia, for which Bosch will be granted a long-term license.

Christian Fischer, the deputy chairman of the board of management of Robert Bosch GmbH who is responsible for the Bosch Group’s strategic growth initiatives, and thus for this planned acquisition, adds: “With this acquisition, Bosch will accelerate its growth and nearly double its sales revenue in the HVAC market to roughly 9 billion euros. Together with our future colleagues, we want to seize the huge opportunities offered by the market for the further growth of this new unit.” The company expects the global HVAC market to grow 40 percent by 2030, driven by technological progress, the fight against climate change, and new regulations. “The acquired businesses will become part of the Bosch core business – and this will benefit customers, installation partners, and associates,” Fischer adds. “We have proved several times in the past that we can successfully integrate brands, take them forward through investments, and strengthen them.”

Jun Abe, executive officer and executive vice president at Hitachi, and executive officer and general manager of the Hitachi Connective Industries division, says: “The new partnership with Bosch to establish a global air-conditioning business is an important step. The market is dynamic, and is flourishing. I firmly believe that a global supplier such as Bosch, with its strong European presence and many years of experience in the heating business, is the optimum partner for further expanding the global air-conditioning business of the longstanding Hitachi brand.”

The current transformation in technologies and market conditions in the field of HVAC solutions opens up huge opportunities for supplying innovative and energy-efficient solutions for mitigating global warming and the move to alternative energy. Heating technology is moving away from fossil fuels such as oil and gas toward heat pumps and heat pump-hybrid solutions. At the same time, air-conditioning technology is growing in importance both in Europe and worldwide. Frank Meyer, the Bosch management board member responsible for the Energy and Building Technology business sector, and thus also for the Bosch Home Comfort Group and the integration of the new unit, says: “It is Bosch’s aim to play an active part in shaping the innovative and growing market for energy and building technology, and to occupy a globally leading position. With this acquisition, we are improving our position, especially in air conditioning. In addition, we will be able to globally expand our heat-pump business and achieve greater economies of scale. With our technology and our products, we can work together to make a bigger contribution to energy efficiency and to more comfort and a better quality of life for many people in light of global warming. That’s ‘Invented for life’ in its truest sense.”

Bosch intends to integrate the acquired businesses into the Home Comfort Group. The 14,600 associates of the existing Bosch Home Comfort Group generated sales of roughly 5 billion euros in 2023. Home Comfort is excellently positioned in the major segments of the heating market, of the heat-pump market, and of the market for heat pump-hybrid solutions, which comprise a heat pump and a fossil fuel-fired boiler for peak loads. Following the transaction, the new unit will have a workforce of more than 26,000 and be able to benefit considerably from economies of scale and a complementary portfolio at the interface between heating and cooling. Jan Brockmann, president of the Bosch Home Comfort Group, says: “With our successful heating technology in Europe, we already have a strong team and a sound foundation. Now is the right time for a bold step toward a global presence. Demand for air-conditioning solutions is growing especially fast.” In the U.S., for example, Bosch expects to see more than 50 percent growth by the end of the decade, and in Europe as well, strong growth of approximately 30 percent is forecast up to 2030. Together, we will be able to build on strong, well-established brands. We are looking forward to shaping the future of the Bosch Home Comfort Group with our future colleagues and their innovations and ideas,” Brockmann adds.

The HVAC business Bosch plans to acquire from Johnson Controls has an especially strong presence in the United States and Asia. In the United States, its portfolio focuses on ducted solutions in which air passes from a central source through ducts in order to heat or cool all rooms at the same time. In Asia, it especially sells ductless solutions, where interior units in each room can heat or cool individually, as well as modern air-conditioning systems based on variable refrigerant flow (VRF) systems. This technology is used in commercial applications ranging from light commercial premises such as retail stores to large projects such as hotels and hospitals. The portfolio in these regions is supplemented by efficient air-water heat pumps, which Johnson Controls offers above all in Europe.