El Instituto Pantone del Color ha anunciado que ha elegido una gama de los azules, vinculada al lila, el 17-3938 Very Peri, como el color del año para 2022, un tono de atrevida presencia que estimula el «ingenio y la creatividad», según han señalado sus responsables.
«Mostrando una confianza despreocupada y una curiosidad atrevida que anima nuestro espíritu creativo, inquisitivo e intrigante Pantone 17-3938 Very Peri nos ayuda a abrazar este paisaje alterado de posibilidades, abriéndonos a una nueva visión mientras reescribimos nuestras vidas», comentan en su filosófico mensaje desde la web de la firma internacional de pinturas.
«El Pantone Color of the Year es el reflejo de lo que está ocurriendo en nuestra cultura mundial y expresa la respuesta a lo que la gente busca en este color», añade Laurie Pressman, vicepresidenta del Pantone Color Institute. «La creación de un color nuevo es el reflejo de un proceso de innovación y transformación a nivel mundial. A medida que la sociedad reconoce los colores como una forma de comunicación fundamental y como una manera de expresar, captar, conectar e influir en ideas y emociones, esta nueva y compleja tonalidad azul fusionada con un rojo violáceo resalta el abanico de posibilidades que se nos presenta».
Al englobar las cualidades de los azules y, al mismo tiempo, contar con un matiz rojo violáceo, Pantone 17-3938 Very Peri muestra una actitud alegre y animada, así como una presencia dinámica que estimula la valentía de crear y una expresión imaginativa.
El proceso de selección del Pantone Color of the Year conlleva un profundo estudio y análisis de tendencias. Para llegar a la selección final de cada año, los expertos del Pantone Color Institute analizan a fondo el mercado en busca de nuevas influencias.
Entre estas se incluye la industria del entretenimiento, películas en fase de rodaje, colecciones itinerantes de arte, nuevos artistas, moda, todas las áreas del diseño, destinos turísticos populares y nuevos estilos de vida, tendencias de juego y diversión y condiciones socioeconómicas. Asimismo, estas influencias pueden proceder de las nuevas tecnologías, materiales, texturas y efectos que afectan al color, de relevantes plataformas de redes sociales e incluso de eventos deportivos de proyección global.
Durante más de 23 años, el Pantone Color of the Year ha influido en el desarrollo de los productos y en las decisiones de compra de múltiples sectores, como el de la moda, la decoración de interiores y el diseño industrial, así como el embalaje y envasado de productos y el diseño gráfico.
Pantone 17-3938 Very Peri is a dynamic shade of periwinkle blue with an invigorating violet red undertone that blends the fidelity and constancy of blue with the energy and enthusiasm of red.
Very Peri is a symbol of the global zeitgeist of the moment and the transition we are going through. As we emerge from an intense period of isolation, our notions and standards are changing, and our physical and digital lives have merged in new ways. Digital design helps us to stretch the limits of reality, opening the door to a dynamic virtual world where we can explore and create new color possibilities.
With trends in gaming, the expanding popularity of the metaverse and rising artistic community in the digital space, Pantone 17-3938 Very Peri illustrates the fusion of modern life and how color trends in the digital world are being manifested in the physical world and vice versa.
“The Pantone Color of the Year reflects what is taking place in our global culture, expressing what people are looking for that color can hope to answer.” added Laurie Pressman, Vice President of the Pantone Color Institute. “Creating a new color for the first time in the history of our Pantone Color of the Year educational color program reflects the global innovation and transformation taking place. As society continues to recognize color as a critical form of communication, and a way to express and affect ideas and emotions and engage and connect, the complexity of this new red violet infused blue hue highlights the expansive possibilities that lay before us”.
Encompassing the qualities of the blues, yet at the same time possessing a violet-red undertone, Pantone 17-3938 Very Peri displays a spritely, joyous attitude and dynamic presence that encourages courageous creativity and imaginative expression.
About Pantone Color of the Year
The Pantone Color of the Year selection process requires thoughtful consideration and trend analysis. To arrive at the selection each year, Pantone’s color experts at the Pantone Color Institute™ comb the world looking for new color influences. These can include the entertainment industry and films in production, traveling art collections and new artists, fashion, all areas of design, popular travel destinations, as well as new lifestyles, playstyles, and socio-economic conditions. Influences may also stem from new technologies, materials, textures, and effects that impact color, relevant social media platforms and even upcoming sporting events that capture worldwide attention. For 23 years, Pantone’s Color of the Year has influenced product development and purchasing decisions in multiple industries, including fashion, home furnishings, and industrial design, as well as product packaging and graphic design.
About Pantone Color Institute
Pantone Color Institute is the business unit within Pantone that highlights the top seasonal runway colors, selects the Pantone Color of the Year, forecasts global color trends, and advises companies on color for product and brand visual identity. Through seasonal trend forecasts, color psychology, and color consulting, Pantone Color Institute partners with global brands to effectively leverage the power, psychology, and emotion of color in their design strategy.