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¿Cuánto facturó Cosentino durante el 2018? / Cosentino Group reaches €984.5 million turnover in 2018

 

¿Cuánto facturó Cosentino durante el 2018? -

J. CABRERIZO
29/03/2019

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La cerámica española brilla en Little Spain New York.

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El Grupo Cosentino alcanzó una cifra de negocio a cierre del ejercicio 2018 de 984,5 millones de euros, lo que significa un incremento con respecto al año anterior del 9,3%.

El crecimiento en términos comparables, homogeneizando los tipos de cambio de la divisa con los del ejercicio 2017, se elevaría hasta el 13%, según ha informado la multinacional en un comunicado.

Por su parte, en cuanto al resultado de las operaciones, ha aumentado su rentabilidad, creciendo su resultado bruto operativo (Ebitda) a un ritmo superior a las ventas. Así, el Ebitda del grupo se ha incrementado en un 11% respecto a 2017, logrando la cifra récord de 143 millones de euros en 2018.

Este resultado también ha estado muy influido por el tipo de cambio. De este modo, homogeneizando los tipos de cambio de divisa respecto a 2017, el crecimiento comparable es del 21%. Finalmente, el beneficio neto del grupo ha ascendido a los 50,5 millones de euros.

Grupo Cosentino ha indicado que se ha reforzado su posición económica en virtud de los resultados financieros obtenidos durante el pasado ejercicio.

Durante 2018, ha mantenido su posición de liderazgo en el mercado a nivel mundial, y ha seguido avanzando en la expansión de su modelo de negocio sostenible en los mercados internacionales, en la diversificación de la cartera de productos y canales de distribución, así como en la creación de empleo y en su apuesta inherente por la innovación y la economía circular.

Como en anteriores años, de forma paralela al crecimiento económico, industrial y comercial, en el pasado ejercicio también se ha producido una fuerte generación de empleo.

La cifra de trabajadores del Grupo al cierre de 2018 superó las 4.300 personas en todo el mundo, en concreto 4.314 trabajadores, una plantilla compuesta por profesionales de hasta 75 nacionalidades distintas.

Sólo el año pasado, Cosentino generó casi 400 nuevos puestos de trabajo directos (397). Si se contabilizan los tres últimos ejercicios, esta cifra supera la creación de más de un millar de nuevos empleos.

Además del volumen y el ritmo de generación de nuevos puestos de trabajo, también cabe reseñar que durante 2018 se ha consolidado el compromiso con un empleo estable y de calidad. En 2018, el porcentaje de puestos de trabajo con contratos indefinidos dentro del Grupo ascendió hasta el 91,16 por ciento.

Otro importante ratio que también aumentó fue el del índice de mujeres en puestos de mando, que ha pasado del 14,45 por ciento en 2017 al 18,07 por ciento.

INVERSIONES PRODUCTIVAS Y COMERCIALES

Las inversiones del Grupo en el ejercicio 2018 superaron los 88 millones de euros, en concreto 88,2 millones, manteniendo la hoja de ruta establecida en el Plan de Inversión 2016-2020 de la compañía.

El 73 por ciento de dicho plan se destina a inversiones localizadas en Almería, sobre todo acometidas dentro del Parque Industrial de Cosentino en Cantoria, y centradas principalmente en mejorar e incrementar la capacidad productiva, así como en la industrialización de los novedosos sistemas de automatización y robotización desarrollados el año anterior.

También dentro del Parque Industrial, y vinculada a la política medioambiental de la compañía, destaca la construcción y puesta en marcha el pasado mes de julio de una planta propia de gestión de residuos, una iniciativa pionera que constata la apuesta de Cosentino por el reciclaje de circuito cerrado como eje fundamental de su actividad empresarial.

En la vertiente comercial y de distribución, el Grupo sigue con su proceso continuado de expansión internacional en base a activos propios. En 2018, la multinacional ha abierto nuevos 'Cosentino Centers' en Estados Unidos, Italia, Reino Unido, Francia, Suecia y Polonia.

Por su parte, con la apertura del 'City' de Miami, elevó hasta once el número de este modelo exclusivo de showrooms ubicados en el centro de las grandes urbes mundiales.

La compañía cerró 2018 con 136 instalaciones comerciales y de distribución propias --117 'Centers', 11 'City', tres Hubs y cinco Operadores Logísticos-- repartidas en más de 30 países diferentes, y distribuyendo sus productos en 116 países de los cinco continentes.

Gracias a estas aperturas, y sumando sus instalaciones de elaboración y transformación en Estados Unidos, el Grupo dispone ya de un total de 148 unidades de negocio repartidas por todo el mundo. Para el presente año 2019, Cosentino mantiene sus objetivos de crecimiento sostenible y creación de empleo.

Para ello, acometerá las nuevas inversiones previstas en su Plan, con especial foco en el proyecto de transformación digital, la seguridad y salud laboral, la automatización y robotización de procesos de fabricación, así como continuando con la apuesta por la innovación y el desarrollo de nuevos productos, y las aperturas de nuevas infraestructuras de negocio por todo el mundo.

Cosentino Group, a Spanish company and global leader in the production and distribution of innovative surfaces for architecture and design, has strengthened its position according to results obtained during the last financial year. In 2018, the Group maintained its leadership position in the global market and has continued the expansion of its sustainable business model in international markets, the diversification of its products and distribution channels, as well as the creation of jobs and its inherent emphasis on innovation and the circular economy.

Cosentino Group has increased its profitability, growing its EBITDA at a faster rate than sales. The volume of business at the end of the financial year was €984.5 million, which represents an increase of 9.3% compared to the previous year. Growth in comparable terms (by standardising the exchange rate of the 2017 financial year) would increase to 13%.

With regard to the Operations result, the EBITDA of the Group has, in turn, increased by 11% with respect to 2017, achieving a record figure of €143 million in 2018. This result was also significantly influenced by the exchange rate. Therefore, by standardising the exchange rate with respect to 2017, comparable growth is 21%. Finally, the Group's Net Profits climbed to €50.5 million.

Job Creation

As in previous years, in addition to economic, industrial and commercial growth, the past year has also seen marked job creation. The number of Group employees at the end of 2018 exceeded 4,300 people worldwide (4,314 employees), a staff composed of professionals representing up to 75 different nationalities. Last year alone, Cosentino created nearly 400 new direct jobs (397). If the last three years are accounted for, this figure exceeds the creation of more than a thousand new jobs.

In addition to the volume and pace of new job generation, it is also worth noting that during 2018 the commitment to stable, quality employment was also consolidated. In 2018, the percentage of jobs with permanent contracts within the Group rose to 91.16%. Another important ratio to increase was that of the percentage of women in management positions, which has gone from 14.45% in 2017 to 18.07%.

Production and Commercial Investments

The Group's investments in the 2018 tax year exceeded €88 million (€88.2 million), maintaining the roadmap established in the Company's 2016-2020 Investment Plan.

Of this Plan, 73% is earmarked for investments in Almería (Spain), above all within the Cosentino Industrial Park in Cantoria, and is focused mainly on improving and increasing production capacity, as well as in the industrialisation of the novel automation and robotization systems developed the previous year. Also within the Industrial Park, and linked to the company's environmental policy, the construction and launch of its own waste management plant last July is of special note. A pioneering initiative that confirms the commitment of Cosentino to closed loop recycling as a fundamental axis of its business activity.

When it comes to the areas of sales and distribution, the Group continues its process of international expansion based on its own facilities. In 2018, the corporation opened new "Cosentino Centers" in the United States, Italy, United Kingdom, France, Sweden and Poland. In addition, with the opening of the "City" in Miami, Cosentino increased the number of this exclusive model of showroom located in global city centres to 11. The company closed 2018 with 136 commercial and/or own distribution facilities (117 "Centers", 11 "City", 3 Hubs and 5 Logistics Operators) distributed in more than 30 different countries, and distributing its products in 116 countries on five continents. Thanks to the launch of these facilities, and the addition of its processing and transformation facilities in the United States, the Group now has a total of 148 business units spread throughout the world.

For 2019, Cosentino maintains its sustainable growth and job creation objectives. To do so, it will undertake the new investments foreseen in its Plan, with a special focus on the digital transformation project, occupational health and safety, automation and robotization of manufacturing processes, as well as continuing with its commitment to innovation and the development of new products, and the opening of new business infrastructures around the globe.

About the Cosentino Group

The Cosentino Group is a global, family-owned company that produces and distributes high value innovative surfaces for architecture and design. As a leading company, Cosentino imagines and anticipates together with its customers and partners design solutions that offer value and inspiration to people’s lives. This goal is made possible by pioneering brands that are leaders in their respective segments such as Silestone®, Dekton® and Sensa by Cosentino®. Technologically advanced surfaces, which allow the creation of unique designs for the home and public spaces.

The group bases its development on international expansion, an innovative research and development program, respect for the environment and sustainability, and its ongoing corporate commitment to society and the local communities where it operates, education, equality and health & safety.

The Cosentino Group currently distributes its products and brands in more than 110 countries, from its headquarters in Almeria (Spain). Currently Cosentino is present in 40 countries, with its own assets in 29 of them. The group has eight factories (seven in Almería (Spain and one in Brazil), one intelligent logistic platform in Spain, and more than 130 commercial and business units throughout the world. More than 90% of Cosentino Group’s financial turnover comes from international markets.

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Nº 227 - Julio de 2019
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